SENZORICKÁ INTEGRÁCIA (SI)
Senzorická integrácia je spôsob práce s dieťaťom, ktorý zlepšuje spracovávanie senzorických informácií.
História Senzorickej integrácie
A. Jean Ayresová bola americkou činnostnou terapeutkou a zároveň školskou psychologičkou. V 60. rokoch minulého storočia sa začala zaoberať vzťahom medzi senzorickým spracovaním a správaním. Vyvinula teóriu senzorickej integrácie (SI), súbor štandardizovaných testov pre identifikovanie porúch SI a terapiu SI.
Prístup SI sa rozšíril a jeho teoretické východiská aj účinnosť terapie boli mnohokrát skúmané a preverované. V súčasnosti má medzi činnostnými terapeutmi mnoho nasledovateľov a úspešne sa využíva pri terapii porúch SI.
Teória – ako funguje
SI je proces, ktorý prebieha v mozgu pri pociťovaní, spracovávaní a používaní zmyslových informácií. Je to organizácia zmyslových informácií, aby mohli byť použité v každodennom živote (Ayresová, 1985).
SI teória sa zaoberá tromi z našich zmyslov:
Vestibulárny – rovnovážny, zachytáva pohyby tela a hlavy v priestore
Taktilný – hmatový, zaznamenáva dotyk, tlak, bolesť, teplo a chlad
Proprioceptívny – pociťujeme ním najmä pohyby a sťahovanie svalov, kĺbov a šliach
Schéma SI:
Informácie prichádzajúce z prostredia → zmyslové orgány → mozog → odpoveď na informácie z prostredia (správanie)
Schéma SI znázorňuje proces SI pri práci so zmyslovými informáciami. V tomto procese môže dochádzať k ťažkostiam na ceste zo zmyslových orgánov do mozgu alebo pri spracovávaní informácií v mozgu a pri ich používaní. Tieto ťažkosti nazývame poruchami SI.
Poruchy SI
Hyposenzitivita – ťažkosti pri zaznamenávaní informácií, mozog dostáva príliš málo senzorických informácií
Hypersenzitivita – ťažkosti pri filtrovaní informácií, mozog dostáva príliš veľa senzorických informácií (je prestimulovaný)
Poruchy diskriminácie – ťažkosti pri rozlišovaní informácií, mozog nevie správne vyhodnotiť informácie
Motorické poruchy na senzorickej báze – ťažkosti pri vykonávaní motorických aktivít, mozog nevie správne používať senzorické informácie pri konaní
Prax – ako vyzerá
Terapia SI je súčasťou práce činnostného terapeuta. Vychádza z toho, že mozog každého človeka je plastický, dokáže sa učiť a meniť svoje fungovanie. Keď sa s dieťaťom pracuje s prístupom SI, jeho mozgu poskytujeme presne také podnety, ktoré mu pomôžu upraviť svoje deficity a zmierniť alebo odstrániť ťažkosti so senzorickým spracovaním.
V našom centre pracujeme s rôznymi stratégiami SI. Tieto stratégie je možné kombinovať aj s inými prístupmi, no deti, ktorých primárnym problémom je porucha SI potrebujú intenzívny program pre upravenie ich ťažkostí.
V rámci individuálnej práce s dieťaťom vždy berieme ohľad na jeho priania a potreby. Pre dieťa je naša spoločná práca hrou, za ktorou sa však ukrývajú presne mierené aktivity, ktoré postupne pomáhajú odstraňovať deficity v SI. Pracujeme na zlepšení schopností dieťaťa, pričom využívame jeho silné stránky. Touto cestou tiež pomáhame dieťaťu, aby zo seba malo lepší pocit a nabralo viac sebavedomia.
Okrem práce s dieťaťom u nás poskytujeme rodičom aj odporúčania ako možno upraviť prostredie doma a v škole, aby sme dieťaťu a jeho okoliu uľahčili zvládanie situácií bežného života, ktoré sú problematické. Rodičia dostanú aj informácie o tom, aké aktivity sú pre dieťa prospešné a pomáhajú zmierniť deficity v SI.
Indikácie – komu pomáha
Terapia SI pomáha pri poruchách SI ako dominantnom probléme, ale aj pri iných ťažkostiach, ktorých súčasťou sú aj problémy s SI
Hyposenzitivita vo vestibulárnej, taktilnej alebo proprioceptívnej oblasti
Hypersenzitivita vo vestibulárnej, taktilnej alebo proprioceptívnej oblasti
Problémy s diskrimináciou vo vestibulárnej, taktilnej alebo proprioceptívnej oblasti
Senzoricky podmienené motorické problémy, napr. dyspraxia
Poruchy autistického spektra
Poruchy reči
ADHD
Poruchy učenia
DMO
Mentálna retardácia
Oneskorenie psychomotorického vývinu
Výsledky – ako Senzorická integrácia pomáha
Zmierňuje a odstraňuje problémy plynúce z poruchy SI a prináša zlepšenie v ďalších oblastiach:
Lepšie vnímanie a rozlišovanie senzorických informácií
Zlepšenie hrubej a jemnej motoriky
Pokroky v oblasti rečového vývinu
Zlepšenie v oblasti kognitívnych aktivít ako pozornosť, sústredenie, učenie atď
Zníženie stresu
Lepšia schopnosť pracovať so svojimi emóciami
Zlepšenie v oblasti problémového správania
Zapojenie do sociálnej interakcie
Nadobudnutie pocitu úspešnosti
Skvalitnenie trávenia voľného času dieťaťa
Prvky Senzorickej integrácie využívame aj v rámci prístupu Rastieme spolu pre rozvoj dieťaťa.